BMW 2020 - MRF

BMW 2020

För fransmannen, och vd:n för BMW Sverige, Emmanuel Bret, är det första gången han får ta hela ansvaret för GA-enkäten. Ifjol var han ny på jobbet och fick försöka förklara det årets djupdykning. I år är uppgiften lättare. Betygen går från strax under 100 till nästan 129, ett resultat som i fjol hade gett en solklar vinst. Ett imponerande resultat.

– Det här är resultatet av ett lagarbete. Jag vill tacka vårt team och våra återförsäljare som lägger mycket tid tillsammans för att förbättra vårt partnerskap och vår gemensamma prestation. Vår laganda är verkligen unik nu.

Han beskriver dialogen med märkesföreningen som god, och hur han och teamet tillsammans med föreningen har lagt alla frågor på bordet och sedan arbetat hårt på varje enskilt område.

– Vi sitter i samma båt, vi och handlarna. Det är viktigt att jag kan få dem att ta eget ansvar för vår gemensamma affär. Vi säger inte ja till allting, men lovar att diskutera allt.

På många områden är uppgången remarkabel. På marknadsföringsområdet till exempel går man från klarhet till klarhet. Ifjol en blygsam placering på frågorna, men i år är man bäst i klassen på de flesta frågor. Frågan om bonussystem för bilar och servicemarknad visar ett liknande mönster. Ifjol en dyster 19:e plats, men i år en glänsande förstaplats. Också på utbildningsområdet har betygen gått upp kraftigt jämfört med förra året.

För Emmanuel Bret har det varit viktigt att stå nära handlarna och förstå organisationen. Därför har han under fjolåret besökt alla återförsäljare inte bara en gång utan flera för att diskutera bilförsäljning.

– Jag har försökt att lära mig och förstå vad det är som de tycker saknas, att låta det få ta tid att förstå hur jag ska kunna hjälpa dem.

Det är uppenbart att handlarna känner sig lyssnade på. På lyhördhetsfrågorna går betygen upp på varje enskild fråga med mer än ett helt betygssteg.

En viktig del i det arbetet har varit att förenkla på alla plan. Att hitta tydliga och lättförståeliga arbetssätt. Under året har GA fokuserat på fem områden: Att vara mest premium, ha de lönsammaste handlarna, de nöjdaste kunderna, att lyckas på leasingområdet och att utveckla en laganda tillsammans med handlarna.

– Det blir ett riktigt bra år om vi lyckas nå de målen, säger Emmanuel och skrattar.

Text Niklas Aronsson