Mercedes PB 2020 - MRF

Mercedes PB 2020

Mercedes-Benz personbilar ligger kvar på 7:e plats i tabellen trots en indexförbättring på 6,3 procent. Björn Hauber är nöjd och ser resultatet som ett kvitto på att modellen är rätt.

– Vi har haft ett väldigt bra samarbete med våra agenter. Själva affärsmodellen är en stor succé. Både agenter och kunder är nöjda och uppskattar att vi jobbar långsiktigt, säger Björn Hauber.

– Våra återförsäljare gillar att vi är nära marknaden och har affärsvillkor som gynnar dem och som skapar bra resultat. Det känns väldigt bra, säger Hauber.

Hauber är också nöjd över att återförsäljarna uppskattar informationsläget mellan generalagenten och agenterna, att GA håller vad som lovas, att tillgången till bilar, leveransprecision och leveransvillkor fungerar.

Men det finns kritik även bland agenterna. Bland de öppna svaren finns kommentarer om att ”lönsamheten känns osäker för framtiden i den nya affärsmodellen” och ”extremt stökigt år med alla förändringar och ofullständiga systemlösningar. Mycket extra jobb och frustration”.

Att återförsäljarna i år ger lite sämre betyg för generalagentens organisation tror Hauber beror på att Mercedes-Benz ibland kan uppfattas lite fyrkantiga när det gäller diskussioner om affärsvillkor och modeller, där den gamla affärsmodellen gav en annan flexibilitet.

Mercedes-Benz personbilar ligger kvar på 7:e plats i tabellen trots en indexförbättring på 6,3 procent. Björn Hauber är nöjd och ser resultatet som ett kvitto på att modellen är rätt.

– Vi har haft ett väldigt bra samarbete med våra agenter. Själva affärsmodellen är en stor succé. Både agenter och kunder är nöjda och uppskattar att vi jobbar långsiktigt, säger Björn Hauber.

– Våra agenter gillar att vi är nära marknaden och har affärsvillkor som gynnar dem och som skapar bra resultat. Det känns väldigt bra, säger Hauber.

Hauber är också nöjd över att agenterna uppskattar informationsläget mellan generalagenten och agenterna, att GA håller vad som lovas, att tillgången till bilar, leveransprecision och leveransvillkor fungerar.

Att agenterna i år ger lite sämre betyg för generalagentens organisation tror Hauber beror på att Mercedes-Benz ibland kan uppfattas lite fyrkantiga när det gäller diskussioner om affärsvillkor och modeller, där den gamla affärsmodellen gav en annan flexibilitet.

På frågor där Mercedes-Benz personbilar fick dåligt betyg finns bilstöd, stöd till lokal marknadsföring för bilar och servicemarknaden.

– Stöd till lokal bilmarknadsföring sjönk till en lägre nivå i enkäten, men det kan jag förstå. Vi på huvudkontoret är numera ansvariga för den lokala marknadsföringen. Agenterna har möjlighet att marknadsföra sig lokalt, men vi förvaltar pengarna. Vi tar det på allvar. Vi har en bra diskussion och försöker förklara vår strategi och jag tror att det kommer gynna oss på lång sikt, säger Björn Hauber.

Även reservdelstillgången har varit ett problem, vilket det även var i förra enkäten. Det innefattar även support/kontakt reservdelar och fullföljande av givna löften. Fast vissa frågor kring reservdelar är höjda, exempelvis möjlighet till akutorder, prissättningen av reservdelar och lönsamheten för reservdelar där Mercedes-Benz personbilar hamnar bland de bästa av alla.

Frågorna kring support/kontakt för bilförsäljning – och speciellt frågan om förståelse för den lokala marknaden – är under snittet plus en försämring. Även den här frågan har ljusa glimtar med vissa delfrågor som visar stor förbättring.

Fler minus hittar vi för finansbolaget.

– Vi vill hitta individuella investeringslösningar på fleetbilsförsäljningen. Det är en nyckelfråga inför 2020 där jag ser en stor potential. Till det har vi rekryterat en ny försäljningschef för svenska marknaden som har lång erfarenhet från företagsförsäljning. Vi tror även på större bolag, men behöver visa vilka möjligheter som finns, på produkt- och finansieringssidan. Det är ett tufft arbete och går inte över en natt, men vi har en strategi, säger Björn Hauber.

Det finns en lång lista med frågor där personbilar får bättre betyg. De lyssnar riktigt bra på sina agenter. När det gäller garantipolicy och hantering har det gått från låg nivå till bäst av alla märken. Det gäller också enkelhet och betalningstider. Summa summarum är Mercedes-Benz personbilar bäst av alla beträffande ersättningsnivåer för felsökning och flera frågor om säljutbildningen.

– Jobbar man bra, har man en bra relation till kunden, ska man ha bra betalt. Vi tar hand om våra kunder och det är långsiktighet som gäller. En glad och nöjd kund är värd mer än en såld bil, säger Björn Hauber.

– De är väldigt kul att se att utbildningen har fått bra betyg. Kvaliteten på utbildningen är viktig för oss. Tack vare den nya affärsmodellen kan vi lägga upp en bättre utbildningsplan. Vi har bland annat fått fram fantastiska digitala utbildningsverktyg som vi har kunnat fortsätta använda även under den besvärliga Corona-tiden, säger Björn Hauber.

Tillgången på bilar och sälj- och serviceutbildning får riktigt bra betyg. Det gäller också långsiktig strategi hos företagsledningen och synlighet på fältet samt villkor för demonstrationsbilar.

I år är ÅF lite mer nöjda över samarbetet med märkesföreningen och ihop med några minus på övriga frågor hamnar Mercedes-Benz personbilar på 11:e plats när det gäller hur totalt nöjda åf är.

Vad händer framöver då?

– Efter utmaningen med Corona-viruset ska vi jobba med våra nya modeller GLB och GLA som redan har mött ett stort intresse. Det är två suv-modeller som representerar ett segment som växer snabbt i Sverige, säger Björn Hauber.

Text och foto Maria Eriksson