VW TRP 2021
Sverigechefen Helmut Löb, som landade på sin post i augusti, mitt i coronatider, har analyserat märkets resultat i GA-enkäten grundligt och förstår de bakomliggande orsakerna till handlarnas betyg.
Att han kom direkt från fabriken och där har ett oskattbart stort nätverk kanske dämpade men skonade inte effekterna av bilbristen när produktionen stängde ner. Leveransproblem drar ner märkets betyg, kanske i synnerhet för att försäljningen samtidigt var stark.
– Både Caddy 4 och Amarok var i slutfasen av sin livscykel när fabriken stängde elva veckor, vilket komplicerade det hela. Och när den öppnade rådde komponentbrist och restriktioner som gjorde att produktionen inte kunde gå för fullt, förklarar han och fortsätter:
– Men, vi borde ha kommunicerat problemen bättre med återförsäljarna.
En handlare kommenterar att företagsledningen har varit för osynlig. Helmut Löb hann bara besöka Göteborg och Stockholm innan samhället stängdes, ”de flesta återförsäljare ville inte ha besök och vår policy följde regeringens rekommendationer. Det blev en lång förlorad tid i strävan att få till de personliga mötena med återförsäljarteamen.”
Lönsamheten väcker också missnöje.
– Faktum är att avanserna procentuellt för svenska återförsäljare ökar och är bland de bästa i Europa. Men marknaden krymper och där ligger den verkliga utmaningen att försöka kompensera handlarna, säger Löb.
Osökt kommer intervjun in på skattesmällarna i gebitet. När detta läses har ytterligare en ny bonus malus-pålaga drabbat transportbilsmarknaden där elektrifieringen släpar.
– Hur tänker egentligen svenska politiker när de jämställer kommersiella fordon med personbilar, utbrister Helmut Löb som inte känner till några liknande regler från andra marknader. Tilltaget urholkar slutkundernas lönsamhet, bilarna är ju deras verktyg.
Men tillbaka till lönsamhetsrelaterade frågor och återförsäljarna är betydligt nöjdare med alla affärsvillkor, marginalsystemet samt kvalitets- och standardkraven både för bilförsäljningen och servicemarknaden.
– Viktiga frågor och en bra start. Jag är glad att se att våra ansträngningar uppskattas, vi försöker verkligen också lyssna på återförsäljarna innan vi fattar beslut. Den öppna och transparenta relationen med vårt återförsäljarråd har gett resultat, säger Löb.
Han förklarar svårigheterna med marginalsystemet i en tid när både bilarna och skattesystemen blir mer komplexa.
– Jag tror att komplexitet är en av de största utmaningarna vi har framför oss. Vi har verkligen försökt förenkla saker så att återförsäljarna kan koncentrera sig på affären. Håll det enkelt! Tyvärr är detta lättare sagt än gjort i en alltmer komplex miljö.
Företagsförsäljningen är handlarna nöjdare med över hela linjen. Mycket inom servicemarknad tycks också ha förbättrats, ännu mer inom reservdelssidan som går starkt framåt och vars medarbetare ser ut att ha varit snabbfotade, ”ett prioriterat område där vi alltid har fokus, inte minst när det gäller teknisk backup kring nya modeller”.
Betygen för varumärkesbyggande sänks något men marknadskommunikationen plussas, bland annat nytänket som kanske delvis är kopplat till den nya kommunikationsplattformen ”Vägen framåt”.
Helmut Löb har ringat in garantisidan och finansaffären som lågbetygsområden, men kan naturligtvis inte veta att betygen historiskt varit mycket lägre.
– Eftersom det är gemensamma områden för alla varumärken måste vi internt diskutera hur de kan förbättras.
– Alla europeiska återförsäljare vill ha en enklare garantihantering och systemen tenderar att bli bättre. Det är komplicerat men vi är på rätt väg, säger han.
På enkätens sista fråga, hur nöjda återförsäljarna totalt sett är med sin generalagent, kommer VW Transportbilar på åttonde plats, emellertid först på tolfte när alla frågebetyg summeras.
Text & foto Ing-Cathrin Nilsson