Lack- & skadekonferensen 8-9 september 2022

Lack- & skadekonferensen 8-9 september 2022

MRFs Plast-, lack och skadekonferens arrangeras 8-9 september 2022 på Clarion Hotel Arlanda. Programmet kommer som alltid att lyfta många viktiga frågor i branschen, fler talare fylls på allt eftersom. Följ "Boka dig här"-länken nedan för info om pris och hur du kan boka hotellrum. Välkommen!

Boka dig här



Program

Uppdateras löpande

Lyssna på Dr Ari Riabacke som är en av talarna

 

Vad är det bästa som kan hända?

Dagligen fattar vi mellan 2 500 och 10 000 beslut, valmöjligheterna har aldrig varit fler än nu. “Vad är det bästa som kan hända?” är en av Aris återkommande frågor, ett medvetet “tvärt om”-tänk till hur hjärnan är programmerad, nämligen att upptäcka risker och hot.

Ari Riabacke
Doktor i beslutsfattande


Elbilen – Hur fort går utvecklingen?

Elbilen – hur fort går utvecklingen och hur ser prognosen ut för framtiden? Behöver skadeverkstäderna laddplatser i framtiden? Hur blir det för verkstäder på landsbygden? Räckviddsångest? Är miljöbilen miljövänlig eller flyttar man bara problemet till elproducenterna (ful el)?

Mazdak Haghanipour
Teknisk specialist, laddinfrastruktur och servicemarknad, Mobility Sweden



Hållbar mobilitet

Maria forskar inom transportekonomi, policy och modeller för alla transportslag. Särskilda intressen är samhällsekonomiska kalkyler, prissättning, hållbarhet och jämställdhet i transportsystemet, samt sambandet mellan transportsystem och arbetsmarknad. Hur påverkas skadeantalet i framtiden med tanke på systemlösningar och andra drivmedel.

Maria Börjesson
Professor i nationalekonomi VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut



Vad finns runt hörnet – trendspaning

Trendspaning om materialförsörjning för framtidens fordon. Vilka nya affärsmodeller behövs? Hur ska underleverantörer av fordonskomponenter bidra till en förlängd materialanvändning när livslängden på en bil behöver öka? Hur ska rätt materialkvaliteter och flöden uppnås? Branschen måste reparera mer.

Josefina Sallén
Coach inom cirkulär omställning, RISE


Branschstandard för elfordon

Henrik är en av initiativtagarna av branschstandarden för elfordon inom MRF och en drivande kraft i arbetet framåt. Hur ska skadeverkstäderna hantera krockskadade elfordon i framtiden? Hur hanterar man bil under risk? Frågorna är många och branschen samarbetar tillsammans med MSB och RISE i dessa frågor för att skapa en standard för hanteringen av elfordon under risk.

Henrik Idermark
Elektrifieringsansvarig MRF


Rekryteringsbehovet i branschen

Hur ser framtida rekryteringsbehovet ut? Vad är syftet med yrkesprovet, yrkestävlingar och validering?  Det har länge uppmärksammats att det råder ett stort rekryteringsbehov inom motorbranschen. Vi behöver arbeta långsiktigt för att öka intresset för våra yrkesroller. Statistik om framtidens behov och vad görs för att marknadsföra branschen.

Maria Sjölin Karlsson
Kompetensförsörjning Transportföretagen


Från skräp till möbler – plaståtervinning i skadebranschen, 100% cirkulärt

Glenn är engagerad i företaget Sculptur som var med och tog fram en 3D-printad möbelserie genom att återanvända gamla stötfångare. Han har nu startat upp ett liknande projekt med företaget Circular Ocean inom fiskeindustrin i Portugal, där man tar vara på gamla nät och designar nya produkter som möbler och annat. Med hjälp av en QR-kod på varje möbel kan man följa varje möbels berättelse om sitt originalursprung.

Glenn Mattsing
Entreprenör, biolog och äventyrare, Sculptur Sweden


Hållbar körglädje

Flera produkter i Formacs sortiment är plastprodukter, vilket är ett omdiskuterat material. Varför, och hur länge till? Hur kan vi göra avfall till en resurs? Jacob berättar om stötfångare som blir registreringsskylthållare och om andra möjligheter i omställningen mot en hållbar fordonsbransch.

Jacob Hermansson
VD Formac


Framtidens lackerare och skadetekniker

MRFs Johan Eriksson intervjuar Linnea Rydörn som vann en bronsmedalj i årets yrkes-SM. Hon har även vunnit ett stipendium från Mercedes-Benz TechStar och har stora visioner med siktet inställt på att bli bäst i Sverige.

Linnea Rydörn
Lackerare och skadetekniker, Bavaria Bil

Johan Eriksson
Regionansvarig skadeverksamhet, MRF


Resan med MG och framtidens mobilitet

Rickard berättar om MG:s framgångsfaktorer och hur de ser på framtidens mobilitet, och vilken roll skadeverkstaden kommer att ha för återförsäljaren i framtiden.

Rickard Frick
Aftersales Director, Hedin MG Sweden


Litiumjonbatteriet – en nyckelspelare för framtidens fordon

Just nu pågår en omfattande elektrifiering av fordonsflottan och bilindustrin tycks vara fast besluten om att elfordon är det som kommer att dominera i framtiden. Denna omvälvande förändring innebär naturligtvis utmaningar, men också möjligheter. För att kunna ta del av detta så krävs också ny kunskap. På Uppsala universitet bedrivs sedan många år en omfattande forskning kring batterier och elektrifiering. Jonas ger en introduktion till den typ av batterier som finns i dagens och morgondagens elfordon, och även ge en inblick i universitetets arbete för att utbilda dem som ska utveckla, tillverka och hantera dessa batterier.

Jonas Mindemark
Docent i materialkemi, Uppsala Universitet


Skatteverket samordnare för A-krim centra “det ska vändas på varje sten”

Conny kommer berätta mer om Skatteverkets kontroller, samt det uppdrag som nio myndigheter fått att gemensamt bekämpa arbetslivskriminalitet. Därför skapar man nu A-krim centra som skall bekämpa kriminalitet kopplat till arbetsmarknaden inom motorbranschen. I uppdraget ligger att inrätta sju stycken A-krim centra på olika platser i landet. Syftet är att skapa sund konkurrens och få bort kriminella inom vår bransch.

Conny Svensson
Nationell samordnare Skatteverket


Dela via mail