Fortsatt hög lyhördhet
Subaru
Filip Frennby, Nordenchef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Jag är mest nöjd med att vi kommer så högt upp i rankningen över lag på många viktiga frågor. Det är roligt att våra återförsäljare är så nöjda. Att vi även får bra betyg för snabb problemlösning är extra kul.

Vad är du mest missnöjd med?
– Jag är mest missnöjd med att det tagit lite för lång tid att komma i mål med en lösning för arbetet med förlängd garanti för begagnade bilar, men vi fortsätter jobba på det.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vi kommer sätta tre fantastiska elbilar på marknaden under det kommande året och därmed kunna utvidga vår potentiella kundkrets.
På de viktiga frågorna om tillgång på bilar och leveranstider tar Subaru ledningen – igen.
Med risk för att bli tjatiga– Subaru tar återigen hem priset som bästa GA.
I januari var Subaru outback den mest registrerade bilen i Sverige, mycket tack vare de förändrade skattereglerna för E85, som innebar ökade fordonsskatter för de bilar som registrerades därefter.
– Innan etanolfördelen som miljöbränsle försvann ställde vi på de bilar vi hade och gjorde dem klara för leverans. Vi tog hem så många extra bilar som vi kunde och planerar att kunna sälja dessa fram till sommaren, så att försäljningstakten är ihållande, förklarar Filip Frennby.
De bilar som registrerades i förtid påverkas inte av de nya skattereglerna, vilket gör dem attraktiva. Men det blir förstås rejäla fluktuationer i statistiken av nyregistreringar med 2 580 nyregistrerade Subaru i januari 2025, och 9 i februari.
– Det har varit väldigt uppskattat bland våra kunder att kunna köra på etanol och nu har reglerna gjorts om, vilket vi beklagar eftersom våra modeller har fungerat utmärkt, säger Filip Frennby.
Nu anpassar sig Subaru till framtiden och från 2027 har man en egen elbilsfabrik i Japan samt en egen batterifabrik, i samarbete med Panasonic.
– Subaru lanserar totalt åtta elbilsmodeller fram till 2030 varav många kommer till Europa. Detta ser vi förstås mycket fram emot!
– De senaste två åren har elbilsförsäljningen till privatpersoner varit svår, men försäljningen till företag är stark och vi behöver anpassa oss till det och ta oss in på företagsmarknaden. Bland annat bygger vi upp bättre stödfunktioner för företagsförsäljningen. Sedan tror jag att efterfrågan från privatpersoner kommer tillbaka. Risken är väl bara att det tar lite längre tid än vi först trodde.
Den slimmade organisationen hos importören International motors nordic får fortsatt högt betyg i frågan om ”fullföljande av åtaganden/givna löften”. Att betygen kring finansbolaget minskat är något de får titta mer på, enligt Frennby
Återförsäljarna är nöjda med värderingen av restvärdena och de erbjuds alltid möjlighet att köpa tillbaka hyr- och leasingbilar. Frennby poängterar att Subaru aldrig exporterar bilar från Sverige, eftersom det inte finns något intresse av att minska bilparken.
Den långsiktiga strategin för ÅF-utvecklingen leds återigen av Subaru. Återförsäljarna är väldigt nöjda över samarbetet, något som Frennby poängterar är väldigt viktigt.
– Det ska vara enkelt, roligt och lönsamt. Vi försöker hitta en avvägd lösning där de flesta är nöjda och glada, säger han.
Några frågor får ändå lägre betyg. Två frågor av 80 placerar sig under snittet – konceptet på begagnatförsäljningen och tillhörande serviceavtal och förlängda garantier.
– Vi har träffat tre olika försäkrings- och garantigivare, men har ännu inte hittat ett kostnadseffektivt upplägg som varit attraktivt. Vi är väl medvetna om att efterfrågan finns och att vi behöver hitta en modell för det här framåt. I dag kan återförsäljarna köpa en garantiförsäkring hos någon annan, men det finns ingen samlad begagnatgaranti. Det här är en fråga som diskuteras på fabriksnivå, vilket gör att vi behöver avvakta beslut därifrån, säger Filip Frennby.
Även reservdelstillgången samt bristen på digitalt bokningssystemet för service får lägre betyg av återförsäljarna.
Garantisystemet och goodwill ligger kvar på höga betyg, något som uppenbarligen inte bara ger glada återförsäljare utan även nöjda kunder. Subaru är bäst när det gäller enkelhet i administration.
När det gäller utbildning för återförsäljare erbjuder Subaru kunskap utan deltagaravgifter, något som uppskattas. Utbildningen är på hög nivå, och en ny plattform för digital utbildning ska leda till än fler förbättringar.
– Under året som kommer planerar vi att uppdatera hemsidan, vilket medför stora förbättringar. Vår hemsida är lite gammalmodig och vi behöver ha mer kundfokus. Vi skall lyfta, förbättra och föryngra, samt bygga in bättre och fler funktioner för att kunna erbjuda offertförfrågningar på hemsidan, där kunderna kan se vad en bil kostar att bygga, både till privat- och företagskunder. Detta har både vi och våra återförsäljare efterfrågat, säger Filip Frennby.
Text Maria Eriksson

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Prisar öppna relationen
Subarus återförsäljare är mycket nöjda med sin GA och Subaru är bäst i ett stort antal frågor, även om snittresultatet i GA-enkäten har minskat marginellt mot övriga. Bernt Schmidt prisar den öppna relationen med GA och de snabba lösningarna.
Summera återförsäljarnas syn på 2024!
– 2024 hade vi fler leveranser och bättre tillgång på bilar. Leveranstiderna förbättrades och det var också ett bra år registreringsmässigt. Vi sålde och registrerade 4 600 bilar och fick 1,7 procent marknadsandel.
Det var två frågor som fick resultat under snittet, den om garantin för begagnade bilar och reservdelstillgången. Vad är din kommentar?
– Frågan om garantierna för begagnade bilar har varit aktuell länge, men inte lösts. En del av våra återförsäljare använder exempelvis MRF:s garanti tills vidare och är väldigt nöjda med den. Det pågår diskussioner om en fabriksgaranti för att snarast nå fram till en samlad ”Subaru begagnat-garanti”. Vi hoppas på en snar lösning.
– Frågan om reservdelstillgång är lite svårt att förstå. Kanske förväxlar man det med tillbehör, där vi från externa tillverkare haft några förseningar som väckt irritation?
Är ni redo för elbilarna nu?
– Efter att skattereglerna för etanolbilar som miljöbränsle ändrades kommer vi att koncentrera oss på elbilarna så fort som möjligt. Redan under kommande år får vi tre nya fina elbilar på marknaden. Det svåra blir att få privatpersoner att välja elbilar, sju av tio elbilar som säljs är tjänstebilar. Samtidigt ser vi fram emot att bygga upp affären kring företagsförsäljningen där vi satsar på en ny fleetavdelning för att kunna öka våra marknadsandelar.
Text & foto Maria Eriksson