GA enkäten 2024 - Analys

Fågel, fisk och mitt emellan

Årets GA-enkät visar både toppar och dalar, men generellt är resultaten bättre i år än förra året. Mest imponerad är Klaus Silfvenius över VW-gruppens stadiga framgångar.

GA-enkäten fyller 30 år och firar med förbättrat resultat på personbilssidan, berättar Klaus Silfvenius, MRFs bilhandelsexpert och enkätgeneral. Enkäten visar tydliga framgångar inom personbil, vilket är glädjande. Siffrorna totalt har förbättrat sig, men eftersom vissa har förbättrat sig mer än andra backar några i index. 

Klaus Silfvenius pekar på vissa siffror som sticker ut i resultatet. 

– Det som är mest slående är att alla märken inom VW-gruppen går framåt, trots att man har infört agentavtal hos handlarna. Normalt leder förändringar i åf-nätet till missnöje och sämre resultat, det ser vi hos till exempel Suzuki och Nissan, som har genomfört stora omdaningar och nu får lägre betyg. Men VW-gruppen lyckas. Jag vet inte om det handlar om att man tar sig tid att prata och föra dialog eller om man har lokalt mandat, kanske en kombination. Det är hur som helst beundransvärt. 

Skoda, som blir årets raket och årets klättrare, har till exempel ökat sitt resultat på i stort sett varje område. Förra året låg de en bra bit under sina kamrater i VW-gruppen, i år klättar de fyra steg och börjar närma sig toppstriden. 

– Jag vet inte vad de har gjort, men det är tydligt att de har gjort det ordentligt. Du når inte sådan framgång på i stort sett varje område utan att ha med dig åf-kåren, säger Klaus Silfvenius. 

Audi är en annan framgångshistoria i enkäten. Förra året gick de från sjätte till fjärde plats, nu tar de andraplatsen på tronen. Klaus Silfvenius menar att det är svårt att göra ett så bra jobb i en stor organisation som Audi, vilket ytterligare understryker deras insats under året. 
– De gör ett fantastiskt jobb. De tar jättesteg, blir tydligt bättre och fortsätter de så här har Subaru anledning att se upp nästa år – om de inte tar tag i situationen blir de omkörda till dess, enligt min bedömning.  

Subaru, som gjort ett fantastiskt jobb, behåller alltså sin förstaplacering, men är inte längre lika solklara vinnare. De tappar lite på många områden samtidigt som konkurrenterna har vässat sig – såväl Audi som Mazda och Cupra kliver om i ett antal frågor. 

Mindre bra gick det för Suzuki, som tappar sju placeringar, och Nissan, som tappar fyra placeringar och hamnar allra sist. Även Peugeot, som var en positiv överraskning 2024, faller tillbaka och samlas med övriga av Wismo groups (f d KW Bruun) märken i de nedersta delarna av listan.

– Nissans tydliga tapp misstänker jag kan bero på möjliga order nerifrån Europa, ”gör som vi säger eller lägg ner”, vilket inte är förankrat i åf-kåren. Bristande dialog brukar inte löna sig. 

Värda att uppmärksamma är Toyota och Lexus, som båda klättrar i enkäten. 

– De har analyserat tidigare resultat och tagit tag i alla områden där de tidigare stack ut negativt mot vad man kan förvänta sig av märkena.  

Även Volvo har tagit vissa ordentliga kliv, exempelvis har man gått från näst sämst till näst bäst på området leveranstider, bara slagna av Subaru. Samtidigt tappar de inom kvalitetsproblem med mjukvara, från en mittenplacering 2024 till bottenskiktet i år. Skiftande resultat, alltså. 

– När det gäller själva enkäten har vi konstaterat att konsolideringar och sammanslagningar medför att handlare får allt för många enkäter med nuvarande upplägg. Har man sju märken på fyra anläggningar blir det 28 enkäter att fylla i, vilket blir orimligt. Vi behöver ta med oss det problemet till bilhandelsstyrelsen och tunga styrelsen och hitta en lösning. Men i övrigt blir det inga förändringar i enkäten.

Dela via mail

30-årsjubileum

Det är nu 30 år sedan den första generalagentenkäten genomfördes. Det var 1995 och enkätgeneral var MRF:s dåvarande bilhandelsansvarige Anders Carlsson. Året därpå gjordes ingen enkät, men 1997 återkom den. Därefter har den gjorts varje år fram till idag. Årets enkät är den 30:e i ordningen.

Lyhörda för synpunkter om lönsamheten

Subaru, Mazda och Mercedes-Benz anses av återförsäljarna mycket lyhörda för synpunkter om lönsamheten. Audi och Seat ligger inte långt efter.

Däremot rankas Nissan, Citroën och Opel lågt på den här frågan. BMW har kraftigt försämrat sitt resultat när det gäller lyhördheten.

Skiftande tillgång på bilar

Betygen för tillgång på bilar ser snarlika ut. Subaru ligger i topp med Volvo som god tvåa och Mercedes-Benz trea.

I botten hittar vi Nissan, Citroën och Opel. Seat, Skoda, Audi och Lexus har förbättrat sina resultat jämfört med i fjol.

När det gäller leveranstider (längd och precision) toppar Subaru, men inte långt efter med nästan lika bra betyg får Volvo, Seat, Cupra, Mercedes och Lexus. I botten hamnar Nissan, Opel och Citroën.

Långsiktig strategi

Hur nöjd är du med din generalagents ÅF-utveckling när det gäller långsiktig strategi för ÅF? På den frågan är återförsäljarna för Cupra, Subaru, Audi och Skoda mycket nöjda. Däremot är återförsäljarna av Nissan, Citroën, Opel och Peugeot missnöjda. Just Nissan har här fått kraftigt sänkta betyg.

Restvärdesnivåer

Hur nöjd är du med din generalagents hantering av begagnat när det gäller restvärdesnivåer vid olika leasingprodukter? Här får Subaru och Mercedes-Benz bäst betyg tätt följda av Toyota och Cupra. Suzuki, Lexus, Audi och Skoda har fått något bättre betyg än i fjol.

I botten på den här frågan återfinner vi Nissan, Opel, Peugeot och Citroën.